نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1094 )
ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء هفـدهـم ـ صفحه 322 )
( قسمــت دوّم )
سپـاس نعمـت هـا
( جزء هفدهــم صفحــه 322 آیه 4 )
بسم الله الرحمن الرحیم
قالَرَبِّی یَعْلَمُ الْقَوْلَ فِی السَّمَاء وَالأَرْضِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :
[پیامبر] گفت پروردگارم [هر] گفتار[ى] را در آسمان و زمین مى داند و اوست شنواى دانا
نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :
در همــه ی آسمان هـــا و زمیــــن ؛
خداست شنونده ی همه ی سخن ها ،
پاســــــخ دهنـــــده ی همـه ی پرسـش ها ،
نیوشنــــده ی همـــــه ی آواز هــــــــا و راز هـــــا .
اوست خواهندگان را بخشنده ی آن چه را که خواهند !
بیشتر در مورد نعمت هایتان صحبت کنید تا مشکلات تان !
یکی نعمت دنیا خواست ، یکی نعمت دین ،
و امّا ؛ نعمت دنیـــــــا چهـــــار است :
صحت ، عافیت ، امنیّت ، فراغت ،
نعمت دیــن نیز چهــار چیـــز است :
طاعـت با تـــــن ،
شهـادت با زبــــان ،
معــرفـت در دل ،
و محبت در ســــر !
و خداوند تبارک و تعالی به فضل و کرم خویش ،
این نعمت هـــــا را از تو دریـــــــغ نداشت ،
تــــــو نیـــــز بــــــه طمـــــــع زیـــــادت ،
شکر و سپاس از وی دریغ مدار ،
کـــــــه فرمــــــود :
...لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ ، وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ
(آیه 7 سوره ابراهیم)
و هنگامى را که پروردگارتان اعلام داشت که اگر به راستى سپاس [خدا را] گزارید، بىتردید [ نعمتهاى خود بر] شما را خواهم افزود و اگر ناسپاسىورزید، [بدانید که] عذاب من سخن [ و دردناک] خواهد بود.
شُکـــرِ نعمت نعمتت افزون کند
کفـــر ، نعمت از کَفَت بیرون کند
مفهوم و مراحل سپاس واقعى
برخی مفسران ، سپاس و سپاسگزارى از نعمتها را در قلمرو واژه ها و بیان مى پندارند، و پاره اى آن را به یک عقیده قلبى وحالت درونى معنى مى کنند، در حالى که سپاس و سپاسگزارى از نعمتها از اینها برتر و فراتر و گسترده تر است.
سپاس واقعى داراى مراحل چند گانه اى است که نخسیتن گام بلند در این راه ، پاکسازى قلمرو دل و جان ازشرک و پندارهاى شرک آلود و باور این حقیقت است که همه نعمتهاى گوناگون ،تنها از آنِ مُنعِم یکتا و بى همتا و پرمهر است ، نه هیچ کس و هیچ قدرت دیگر. این پایه نخست سپاس مى باشد، که آگاهى و باور است.
گام دوّم در این راه به زبان آوردن این حقیقت و ایمـــــان و توجّه به آن است، که با همه وجود او را سپاس مى گوییم .
امّا سپاس آن گاه کامل و در خور پاداش و فزونى نعمت مى گردد که در میدان عمل تجلّى یابد ، و هر نعمتى را در همان راهى که مُنعِم مقرر فرموده است به کار گیریم ، نه در قلمرو دیگرى، که در آن صورت کفران و ناسپاسى و بیداد پدیدار مى گردد در این حالت بنده زیبنده نعمت نبودن خود را اعلان می کند.
امام جعفـر صادق (ع) در این رابطه فرموده اند :
ادنى الشّکر رؤیة النّعمة مناللّه من غیر علّهٍ یتعلق القلب بها دون اللّه، و الرضا بما اعطاه، و ان لاتعصیه بنعمة و تخالفه بشىٍ من امره و نهیه بسبب من نعمته.
فرو ترین مرحله سپاسگزارى به بارگاه خدا این است که ( بى آنکه دل شیفته آنها گردد و مُنعِم فراموش شود ) همه نعمتها را از خدا بدانى؛ و نیزبه نعمتى که به تو ارزانى داشته است خشنود گردى ؛ و دیگر اینکه هرگز نعمت ها را وسیله گناه نسازى ، و با بهره وری از نعمت هایش، فرمان ها و هشدارهاى او را نادیده بگیرى.
و نیز فرمـــوده اند :
شکر النّعمة اجتناب المحارم
سپاسگزارى از نعمتها، دورى جستن از گناهان است.
امیرمؤمنان علیه السلام فرموده اند :
اذا وصلت الیکم اطراف النّعم فلا تنفروا اقصاها بقلّة الشّکر.
هنگامى که آغازین مراحل نعمتها به شما رسید، با کمىِ سپاستان مراحل بعدى را از خود نرانید.
چرا که انسان و یا جامعه و تمدنى که سپاس نعمت ها را نمى گزارد و آنها را در راه خداپسندانه به کار نمى گیرد ، در حقیقت با عمل خود فریاد بر مى آورد که در خور نعمت و بهره ورى از نعمتها نیست ؛ و ارزانى دارنده هستى، نباید نعمتها را در دست فرد یا جامعه اى قرار دهد که در خور آنها نیست؛ و همین نکته ظریفى است که رابطه سپاس نعمت و فزونى آنها ، یا ناسپاسى و سلب نعمتها را ترسیم مى کند.
موضوع :